Nu te zien – Spinbarg

Groninger volksverhalen zijn te horen en te zien in het grootse project Spinbarg in het authentieke vrachtschip De Familietrouw dat in het najaar van 2017 op verschillende plekken in Groningen zal aanmeren. Daarin zijn diverse kijkkasten met animaties en installaties te ontdekken. De kijkkast van mijn hand gaat over Ridder Enno van de Stenhoesheerd in Uithuizermeden die zijn grootste vijand onder ogen moet komen om met zijn grote liefde Eilina van Menkemaborg te mogen trouwen. Hoe dat afloopt kun je zien op het Noorderzon festival of een van de andere gelegenheden in de provincie Groningen dit jaar. 

Stenhoesheerd01

Achtergrond
Voor het verhaal van Stenhoesheerd heb ik me laten inspireren door tekeningen en schilderingen uit de tijd waarin de borgen in Groningen nog volop gebouwd en bewoond werden. Ik verdiep me graag in de herkomst van een verhaal. Daardoor heb ik ontdekt dat een borg niets anders is dan een verbeterde versie van een stenhoes (stenen huis). Omdat de heren van stand, veelal ridders van die tijd een uitvlucht zochten van het westen naar het noorden (vaak achtervolgd door schuldeisers) bouwden ze stevige huizen met brede grachten en een ophaalbrug. Zo hielden ze het kwaad buiten.   

Concept
Ook Enno van Stenhoesheerd deed dat. Volgens de sage is ridder Enno hevig verliefd op Eilina van Menkemaborg. De liefde is niet helemaal wederzijds. Ze ziet dat hij zijn eigen woede niet de baas is en houdt hem een spiegel voor door hem naar de vroegmis te sturen. Dezelfde spiegel wil ik de kijker voorhouden. Ik vraag me af hoe mensen tegenwoordig tot zelfinzicht komen. Zijn het net zoals bij Enno de mensen direct om hen heen? Of gebruiken we daarvoor social media en zelfhulpboeken? Het verhaal is van zichzelf behoorlijk stichtelijk, dus ik wilde daar iets mee doen in de vormgeving. Ik heb ervoor gekozen om een biechthokje te maken dat uit verschillende lagen hout bestaat, uitgesneden en gegraveerd door een lasersnijder. Je wordt door Tiedo Groeneveld en zijn liedje meegenomen in het verhaal en mag iedere keer een deur openen. Elke deur is een verwijzing naar een belangrijk moment in het verhaal. Uiteindelijk zal de boodschap doorgegeven worden aan degene die zichzelf in de ogen durft te kijken…

Spinbarg is een project van Productiehuis Spinbarg en Stichting Erfgoedpartners Groningen in samenwerking met o.a. het Veenkoloniaal Museum in Veendam. Het project is onder andere te bezoeken tijdens het Noorderzon Festival in Groningen. 

